Bo Bedre med spam
Ønsker du at blive spammet med reklamemateriale, skal du blot deltage i Bo Bedre’s nye konkurrence; Skrab dig til reklamemateriale.
En ny konkurrence fra Bo Bedre deles via et sponsoreret indlæg på Facebook, og hvis du klikker dig videre til deres konkurrence-platform, står der, at du hver dag kan vinde FOR OVER 250.000 kroner produkter.
Der står ikke hvor mange præmier der udloddes. Eller hvornår konkurrencen slutter. Men de har dog husket at gøre opmærksom på, at du efterfølgende kan risikere at betale for deltagelsen ved at skulle modtage – og her er det nemmere at citerer direkte:
“Nyhedsbreve fra Bonnier og Vinspot, samt andre spændende nyhedsbreve og tilbud om Medieprodukter, Bolig & Livsstil, Sport & Fritid, Rejser, Mode & Skønhed, Dagligvarer, Events, Analyser og Spil via brev, telefon og andre elektroniske medier f.eks. e-mail og sms fra Bonnier Publications Koncernen.”
Hvilke områder du kan modtage reklamemateriale fra, har de valgt at udspecificere yderligere, med en lang liste af unavngivne produkter- og virksomhedstyper. Se listen her.
Det betyder at du reelt ikke ved hvem du har givet tilladelse til at modtage reklame-materiale fra. Og hvornår. Så sæt dig klar foran telefonen, for du er nu officielt et varmt kundeemne, uanset om du står på Robinsonlisten eller ej.
Velkommen til det nye mediebillede.
Bo Bedre og Bonnier Publication er ikke de eneste medier der leger med dine tilladelser. Da JP/Politikens Hus i 2006 overtog 50% af virksomheden SmartResponse, der ejer smartleads.dk der her har lagt platform til en af de konkurrencer, der ikke giver brugerne en jordisk chance for at se hvad de giver tilladelse til når de deltager i konkurrence (SE DEN HER), placerer de sig med Bonniers Publication, på en liste over medier, der på en højst ucharmerende, høster både din tilladelse og dine kontaktinformationer.
Dit telefonnummer er guld værd
Der findes virksomheder der lever af at sælge databaser med kontaktinformation på dem, der ved deltagelse i konkurrencer har afgivet tilladelse til at modtage reklamemateriale fra en lang liste af virksomheder. Du har nok stødt på Brugerpanelet.dk – hvis ikke, så i DR Kontant. Databaserne er guld værd. For uden, er der ingen virksomheder der ifølge markedsføringsloven må kontakte dig per telefon, sms eller mail, og derfor er dine kontaktinformationer blevet en gylden business.
At Bonniers Publication benytter sig af samme trick, undrer nok ingen, da det er svært at tjene penge på printmagasiner. Magasinernes vigtigste indtægtskilde er annoncesalg. Og på alle medieplatforme. Men for at de skal kunne sende dem ud til dig, skal de have din tilladelse, og den gav du, da du prøvede at skrabe dig til en vase fra Kähler. Om end konkurrencen etisk ligger i gråzonen, er den umiddelbart ikke ulovlig.
Langt værre ser det ud med konkurrencen fra JP/Politikens virksomhed SmartResponse platform, der ikke levner mange muligheder for, at brugerne kan se hvad de giver tilladelse til.
Men måske kan direktionsmedlem for JP/Politikens Hus Henrik Philip Schjerbeck der ifølge CVR-registret også er i bestyrelsen for Smart Response og Politikens lokalaviser m.fl give en udtalelse om, hvorvidt denne type konkurrencer også er, hvad vi kan forvente fra JP/Politikens side fremover, for så tror jeg bare, at jeg opsiger mit abonnement. For jeg har ikke tid til alle de opkald.
…. jeg smider den lige ud til Politiken!