Kan du stole på Trustpilot?
På Trustpilot kan du anmelde og finde fremragende firmaer, skriver Trustpilot i deres introduktion på deres website. De skriver også, at du her kan læse anmeldelser, skrive anmeldelser og så kan du træffe et bevist valg. Men kan du også træffe det rigtige valg?
Det er nemt at lave anmeldelser på Trustpilot. Du skal blot oprette en profil, og så er det ellers igang med at skrive lige hvad du mener om andre virksomheder.
På Trustpilot rater du en virksomhed med en stjerne fra 1-5 og dine ord om hvad du mener om firmaet. Firmaet vil efterfølgende stå med et antal stjerner fra 1-5, Trustpilots egne ord som Dårlig, Middel, God, Fremragende, og et talsystem fra 0-10. Mere om det lille interessante 0 senere.
Tre gange har jeg anmeldt et website på Trustpilot. På de første to, skrev jeg at den omtalte webshop var falsk. Og begge gange gav jeg den een stjerne, for det er det mindste man kan give.
På Tilhuset.com side på Trustpilot er der 16 andre, der har givet den en stjerne og dårlige ord med på vejen. Den webshop rater lige nu med een (1) stjerne, ordet Dårlig og tallet 2,0. Det sidste selvom alle har givet den det mindste man kan give, nemlig en (1) stjerne. 0 eksisterer vist ikke.
Jeg fulgte tilhuset.com i fem dage inden det blev lukket og politianmeldt. Læs med HER.
Den anden anmeldelse var en smule mere kompliceret at få lov til at skrive. Det er detailshoppen.myshopify.com. Dette site er falsk og lavet via Myshopify som tilbyder færdige webshop-skabeloner. Da jeg første gang gik ind for at anmelde den falske webshop på Trustpilot, ville Trustpilots side ikke godtage den med det fulde navn. Den blev i stedet registreret som Myshopify.
Jeg kontaktede Trustpilot, da jeg mente det var misvisende. Jeg har desværre ikke fået direkte kontakt, men har haft en lang dialog med deres PR bureau Holm Kommunikation, som bla. forklarede det med ordene:
“Som det ser ud nu, har detailshoppen.myshopify.com en profilside på Trustpilot uden anmeldelser. Det vil sige, at forbrugere kan anmelde virksomheden, selvom hele navnet ikke står på profilsiden. Hele navnet står derimod i URL’en, hvilket betyder, at alle anmeldelser af dette domæne vil blive registeret under Detail Shoppen og ikke Myshopify”
Denne lidt misvisende rating forklarer Trustpilots PR bureau med ordene:
“Alle virksomheder på Trustpilot starter med en Trustscore på 7.0, og når de udregner en virksomheds Trustscore, så medregner de altid 7 anmeldelser, der hver har en score på 7 – dette kalder man et “Bayesian gennemsnit”. Det betyder i praksis, at der skal lidt mere end et par enkelte anmeldelser til at påvirke virksomhedens Trustscore markant. Hvis de ikke gjorde dette, ville mange virksomheder have en score på 0, fordi de havde fået en enkelt 1-stjernet anmeldelse. Og samtidig ville mange virksomheder have en score på 10, fordi de havde fået én enkelt 5-stjernet anmeldelse. I begge tilfælde mener vi ikke, at det ville give et reelt billede af virksomhedens kundeservice.
Det var ordene fra TrustPilots PR-bureau.
Mine to indlæg var pænt negative. Og hvis de ikke passede, så kunne jeg nemt ødelægge en virksomheds ry med ord som falsk. Men alligevel ikke helt. For Trustpilots udregninger er tilpas indviklede, og virker derved som en blid kompensation for mine ord, med deres 3 stjerner, et Middel og 6,1 som rating på en webshop der er falsk.
Begge webshops er politianmeldt.
Så jeg slutter, som jeg starter. Kan man stole på Trustpilot, hvis man ikke helt kan gennemskue deres ratingsystem?
Og min tredje anmeldelse kommer her. 😉